Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję
Krok 1. Wybierz interesujący Cię samochód
Zanim wybierzesz się do Niemiec możesz wcześniej upolować samochód „w sieci”. Taka opcja jest o wiele bardziej komfortowa, niż podróż bez żadnej gwarancji, że na miejscu znajdzie się coś interesującego. Idealnym źródłem ogłoszeń z samochodami używanymi są portale internetowe.

W serwisach tego typu możesz przeglądać tysiące ogłoszeń, a przy użyciu specjalnych opcji wyszukiwarki, zawęzić kryteria swoich poszukiwań i znaleźć interesujące Cię egzemplarze.
Krok 2. Wyprawa do Niemiec
Gdy już wpadnie Ci w oko kilka interesujących egzemplarzy, pozostaje podróż do Niemiec i zweryfikowanie ich stanu w rzeczywistości. Jeśli nie masz znajomego, który mógłby wybrać się z Tobą do Niemiec samochodem, bardzo dobrą opcją jest podróż samolotem.

W takim wypadku warto jest pooglądać większą liczbę aut w okolicy, aby za pierwszym razem dokonać zakupu i poniesiony koszt biletu w pewnym stopniu nam się zwrócił. Możesz też poszukać wyspecjalizowanych firm, które zajmują się organizacją wyjazdów do Niemiec mikrobusami.
Krok 3. Kupno
Musisz wiedzieć, że znaczna część samochodów z ogłoszeń pochodzi z komisów i autohandli, gdzie za samochód zapłacimy gotówką w euro. Targuj się ! Z wieloma sprzedawcami można podejmować negocjacje i w efekcie zbić cenę o 10 %, lub nawet więcej.

Oczywiście najbardziej opłaca się zakup u osoby prywatnej, przy czym dotarcie do nich nie zawsze jest takie proste. Jeśli będziesz kupować samochód od osoby prywatnej zostanie dla Ciebie przygotowana umowa kupna – sprzedaży, tzw. „Kaufvertrag”.

Jeśli natomiast zdecydujesz się na zakup w komisie samochodowym otrzymasz rachunek (Rechnung).
rok 4. Co otrzymasz kupując samochód?
Oprócz dowodu zakupu pojazdu (umowa, lub faktura), kupując samochód otrzymasz:
a) Kartę pojazdu - Fahrzeugbrief, znaną w Polsce jako „duży brief.” Ten dokument jest dla Ciebie bardzo ważny. To Twoje źródło informacji o wszystkich dotychczasowych posiadaczach pojazdu. Sprawdź czy dane posiadacza są identyczne z danymi sprzedającego. Jeśli nie, masz prawo poprosić o upoważnienie. Aby się upewnić czy samochód pochodzi z legalnego źródła możesz porównać numer nadwozia (znajdziesz go na tabliczce znamionowej) z numerem wpisanym do dokumentu.
b) Fahrzeugschein, czyli tzw. mały brief - odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Powinna się na nim znaleźć adnotacja i pieczątka potwierdzająca wyrejestrowanie

Z umową kupna pojazdu, oraz otrzymanymi dokumentami musisz udać się do Strassenverkehrsamt , czyli niemieckiego wydziału komunikacji, gdzie wykupisz tablice eksportowe, a także ubezpieczenie. Możesz wykupić tablice z żółtym lub czerwonym paskiem.

Czym się różnią tablice żółte od czerwonych?
a) Tablice z żółtym paskiem, tzw. Kurzzeitkennzeichen - są konieczne w przypadku gdy pojazd nie posiada ważnego przeglądu. Możesz na nich jeździć tylko przez pięć dni, a koszt ich otrzymania wraz z ubezpieczeniem to ok. 85 euro.
b) Tablice z czerwonym paskiem, tzw. Ausfuhrkennzeichen – możesz je wykupić w gdy samochód posiada aktualne badania techniczne. Warto rozważyć ich zakup, ponieważ są ważne przez dłuży okres czasu. Mogą być ważne od 15 do 30 dni. Zakup takich tablic (razem z ubezpieczeniem) będzie Cię kosztować 200 euro za 15 dni.

Dobrze nie odwlekać wykupu tablic na ostatnią chwilę, ponieważ w większości niemieckich miast wydziały komunikacji obsługują petentów tylko od godz. 7 do 12. Wyrobienie i legalizacja dokumentów rejestracyjnych powinna Ci zająć nie więcej niż dwie godziny.

Gdzie się udać, gdy pojazd nie posiada aktualnych badań technicznych?
W przypadku gdy pomimo braku badań technicznych chcesz wykupić tablice z czerwonym paskiem, musisz udać się do Tüv-u lub Dekry i wykonać przegląd z zaznaczeniem że samochód będzie wywożony z Niemiec. Przy wyrabianiu tablic z czerwonym paskiem niezbędna też będzie wizyta z samochodem w urzędzie.
Krok 5. Wizyta u tłumacza
Kiedy już znajdziemy się w Polsce, konieczne jest przetłumaczenie wszystkich posiadanych przez Ciebie dokumentów przez tłumacza przysięgłego.

Oryginał dokumentów, oraz ich tłumaczenia powinno się skserować.

Jeśli posiadasz dwujęzyczną umowę kupna – sprzedaży, można jej nie tłumaczyć, choć dobrze jest mieć na uwadze, że niektóre z urzędów mogą na takim dokumencie żądać pieczątki tłumacza przysięgłego.
Krok 6. Załatw przegląd techniczny
Będąc w Polsce niezbędnym do załatwiania dalszych formalności jest przegląd techniczny, dlatego musisz odbyć badanie techniczne pojazdu w najbliższej Stacji Kontroli Pojazdów.

Po przeglądzie otrzymasz dwa dokumenty: zaświadczenie o odbytym badaniu technicznym, oraz Dokument Identyfikacyjny Pojazdu.
Krok 7. Wizyta w Urzędzie Celnym
Następnym miejscem w które koniecznie musisz się wybrać jest Urząd Celny. Masz na to pięć dni od daty nabycia pojazdu. Odwiedzasz Urząd Celny właściwy dla miejsca Twojego zamieszkania. Swój Urząd Celny możesz znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów. Na stronie Izb Celnych znajdziesz wzory potrzebnych formularzy do wypełnienia oraz wiele potrzebnych informacji, m.in. nr. rachunku bankowego, na który musisz wpłacić podatek akcyzowy.

To tu składasz tzw. "Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego", oznaczoną symbolem AKC-U. Musisz też dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwej Izby Celnej.

Wysokość akcyzy
Wiek samochodu nie ma żadnego wpływu na wysokość akcyzy. Wysokość akcyzy, jest uzależniona od pojemności silnika zakupionego pojazdu.

Jeśli, więc Twój pojazd posiada silnik o pojemności :
a) do 2000 cm3 akcyza wynosić będzie 3.1% ceny pojazdu
b) powyżej 2000 cm3 akcyza wynosić będzie aż 18.6% ceny pojazdu

Na zaświadczenie czeka się różnie. Niekiedy dostaniesz je od ręki, innym razem będzie trzeba poczekać kilka dni.

Jakie dokumenty muszę okazać by otrzymać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy?

Konieczne jest przedstawienie:
wypełnionej deklaracji AKC-U
wypełnionego wniosku do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego
dowód dokonania opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy – zapłacisz za niego 17 zł

Do tego musisz też dołączyć do wglądu oryginał i kopie następujących dokumentów:
- Dokument zakupu samochodu ( umowę kupna-sprzedaży, fakturę, rachunek)
- Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu
- Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim UE (dowód rejestracyjny, karta pojazdu lub inny)
- Zaświadczenie o odbytym przeglądzie technicznym
- Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Podatek akcyzowy opłacamy przelewem
Podatek akcyzowy musisz opłacić przelewem na rachunek Izby Celnej. W tytule przelewu wpisujesz „akcyza od samochodu osobowego”, oraz podajesz markę i nr. nadwozia samochodu.
Krok 8. Wizyta w Urzędzie Skarbowym
Kiedy już otrzymasz potwierdzenie zapłaty akcyzy, musisz udać się do właściwego dla swojego miejsca zamieszkania urzędu skarbowego. Tu załatwisz formalności związane z podatkiem VAT. Pamiętaj, że w tej sytuacji nie masz obowiązku opłaty podatku VAT, ponieważ pojazd został nabyty w obszarze wewnątrzwspólnotowym.

Niestety wizyta urzędzie skarbowym jest konieczna, ponieważ musisz wystąpić o decyzję urzędu o zwolnieniu z podatku VAT.

Aby ją otrzymać wypełniasz i składasz wniosek VAT – 24, oraz wpłacasz na konto urzędu kwotę 160 zł.

W niektórych urzędach skarbowych zdarza się, że opłata może zostać uiszczona na miejscu.

Do wniosku VAT -24 przedkładasz:
- Oryginały oraz kserokopie wcześniej przetłumaczonych dokumentów pojazdu
- Dowód wniesienia opłaty

Co ciekawe, każdy złożony z wnioskiem załącznik podlega stosownej opłacie. Gdy złożysz kompleta dokumentów, pozostaje oczekiwać na zaświadczenie, potwierdzające zwolnienie z podatku VAT. Zazwyczaj na jego wydanie czeka się 7 dni.
Krok 9. Uiść opłatę recyklingową
Okazuje się, że na liście Twoich opłat znajduje się także opłata recyklingowa, którą uiszczasz przelewem dokonanym na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pamiętaj aby w tytule przelewu znalazł się model i marka samochodu, opis „opłata recyklingowa”, oraz nr VIN lub nr. podwozia, nadwozia, czy ramy pojazdu. Po dokonaniu opłaty pozostaje już tylko Wydział Komunikacji, gdzie dokonasz rejestracji pojazdu. Opłata ta nie jest mała, bo wynosi aż 500 zł.
Krok 10. Rejestracja pojazdu
Twój ostatni przystanek to Wydział Komunikacji, gdzie dokonasz rejestracji samochodu. Udając się tam zabierasz wszystkie dokumenty, które zgromadziłeś do tej pory, a także ich kopie i tłumaczenia. Obowiązkowo zabierasz ze sobą również wypełniony wniosek o rejestracje samochodu. Na miejscu zdajesz oryginalny brief, tablice i zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu w Niemczech. W zamian otrzymasz tymczasowy dowód rejestracyjny, tablicę i naklejkę na szybę. Teraz trzeba się jeszcze udać z dowodem do ubezpieczyciela, gdzie zawrzesz umowę OC.

Jakie poniosę wydatki podczas rejestracji samochodu?
W przypadku rejestracji samochodu zakupionego w Polsce koszt rejestracji wyniósłby 180 zł,50. Rejestrując samochód sprowadzony z zagranicy musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Przede wszystkim jest to wcześniej wspomniana opłata recyklingowa, w wysokości 500 zł, która jest obowiązkowa i taka sama dla wszystkich samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce, nie zależnie od tego czy sprowadziliśmy je z krajów europejskich, czy poza europejskich.

Koszt rejestracji samochodu zakupionego w innym kraju to wydatek w wysokości 256 zł.

Co zawiera się w cenie rejestracji?

- Tablice rejestracyjne - 80 zł
- Dowód rejestracyjny – 54 zł
- Karta pojazdu – 75 zł
- Pozwolenie czasowe – 13,5 zł
- Nalepka legalizacyjna – 12,5 zł
- Nalepka kontrolna – 18,5 zł
- Opłata ewidencyjna – 2 zł.

Jesteś już pełnoprawnym posiadaczem pojazdu! Można zacząć szosować.