Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję
Krok 1. Znajdź interesujący Cię samochód
Holenderski rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej atrakcyjny dla Polaków. Wiele osób to właśnie w tym kraju znajduje największe samochodowe okazje. Dodatkowym plusem skłaniającym do sprowadzenia samochodu jest mniejsze ryzyko zakupu „podrasowanego samochodu”, z cofniętym licznikiem. Musisz wiedzieć, że w Holandii od 1 stycznia 2014 roku „korekcja licznika” jest karalna.

To jeszcze nie wszystko! W Holandii każdy samochód może zostać sprawdzony dzięki ogólnodostępnym informacjom, znajdującym się w banku Państwowej Służby Ruchu tzw. RDW – skrót od Rijksdienst Voor Her Wegverkeer. Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową RDW - http://www.rdw.nl/ i wpiszesz numery samochodu.

Pamiętaj, że numer rejestracyjny na zawsze przynależy do samochodu, dzięki czemu możesz poznać jego datę rejestracjo, oraz wiek. Wyjątek stanowią samochody, które zostały sprowadzone do Holandii.

Do Holandii możesz pojechać spontanicznie, ale nie zaszkodzi zrobić niewielkiego rozeznania, przez wyjazdem. Rekonesans możesz dokonać za pośrednictwem wyszukiwarek samochodów. Bardzo przydatną wyszukiwarką jest Gaspedaal.nl , która umożliwi Ci znalezienie wybranego modelu, przeszukując wszystkie najpopularniejsze holenderskie portale internetowe z ogłoszeniami. I tak wpisując markę, model, rocznik, oraz przebieg i cenę samochodu otrzymujesz listę serwisów, na których możesz znaleźć interesujące Cię ogłoszenia.

Warto też zerknąć na inny bardzo popularny serwis, gdzie Holendrzy zamieszczają oferty kupna i sprzedaży - Marktplaats.nl . Na tej stronie znajduje się dosłownie wszystko. Począwszy od sprzętów gospodarstwa domowego, przez rowery i poszukiwane przez Ciebie samochody, na nieruchomościach kończąc.
Krok 2. Zakup samochodu w Holandii
W Holandii kupując samochód warto płacić gotówką. Zyskujesz wtedy szansę na podjęcie negocjacji co do obniżenia ceny, dzięki czemu jesteś w stanie uzyskać nawet 15 % obniżkę od ceny początkowej.

Zwróć uwagę na licznik
Pamiętaj, że bardzo duży wpływ na cenę samochodu ma stan licznika. Choć korekcja liczników jest w Holandii od 2014 karalnym wykroczeniem, to nigdy nie zyskujemy 100 % gwarancji, że owe oszustwo nie może mieć miejsca. Jeśli, więc masz wątpliwości warto zapytać o certyfikat Nationale Auto Pas (NAP). Dzięki takiemu certyfikatowi możesz dokonać przeglądu historii pojazdu, choć nie jest to niezawodny system gwarantujący kilometry.

Skorzystaj z Nationale Auto Pas
Pamiętaj, że masz prawo uzyskać nowy przegląd APK. Tego rodzaju przegląd wykonuje się przeważnie przy sprzedaży pojazdów. Ponadto skorzystanie z systemu rejestracji historii pojazdów, tzw. Nationale Auto Pas umożliwi Ci dowiedzenie się o faktyczny stan licznika, który został zarejestrowany podczas przeglądów APK. Wchodząc na stronę autopas.nl i dokonując niewielkiej opłaty uzyskujesz możliwość sprawdzenia faktycznego stanu licznika i historii przebiegu pojazdu.

Co otrzymuję przy zakupie samochodu?
Samochody zarejestrowane przed 31 grudnia 2013 roku posiadały trzy dokumenty rejestracyjne:
a) KENTEKENBEWIJS DEEL 1 A - dowód rejestracji pojazdu, będący właściwym dowodem pojazdu
b) KENTEKENBEWIJS DEEL 1 B - dowód rejestracji pojazdu - dowód posiadania pojazdu na nazwisko
c) KENTEKENBEWIJS DEEL II - dowód przekazania pojazdu.

W takim wypadku sprzedający samochód musi wręczyć Ci dwa dokumenty:
• KENTEKENBEWIJS część IB
• KENTEKENBEWIJS część II

UWAGA: Holendrzy nie wymieniają tablic rejestracyjnych. Bez względu na liczbę kolejnych właścicieli tablice pozostają nie zmienione.
Krok 3. Formalności związane z rejestracją
Chcąc wywieźć samochód z Holandii przerejestrowanie załatwiamy na jednej ze stacji RDW - Państwowej Służby Ruchu Drogowego. Dawniej obcokrajowcy chcący kupić auto w Holandii mogli rejestrować samochód na poczcie. 1 stycznia 2014 przyniósł w tej materii zmiany, w wyniku których wszystkie formalności załatwiamy w RDW.

UWAGA: Oddziałów RDW niestety nie znajdziemy w każdym mieście, dlatego niekiedy konieczne będzie pokonanie co najmniej kilkadziesiąt kilometrów. Warto to mieć na uwadze i przy wyborze miejsca zakupu znaleźć komis, znajdujący się w pobliżu oddziału RDW.

Pod tym adresem znajdziecie adresy oddziałów RDW: http://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/adresoverzicht.aspx

Jeśli wywozisz samochód wyprodukowany do grudnia 2013 z papierowymi dokumentami rejestracji musisz w RDW przedłożyć:
- dowód przekazania tenaamstellingsbewijs - Deel IB
- dowód przepisania overschrijvingsbewijs – nie musisz go mieć gdy samochód przepisuje były właściciel.
- żółte tablice rejestracyjne - ważny dowód tożsamości

Gdybyś kupił nowy samochód wyprodukowany po 2014 roku przy rejestracji do plastikowej karty rejestracyjnej musisz dołączyć:
- kod przekazania, tzw. tenaamstellingscode – nie musi być dołączony gdy samochód przepisywany jest przez byłego właściciela
- żółte tablice rejestracyjne
- ważny dowód tożsamości

Rejestracja krok po kroku
• Przygodę z rejestracją samochodu zaczynamy od zdjęcia żółtych tablic, a następnie z częścią IB i II otrzymaną od właściciela odwiedzamy wydział RDW.
• Otrzymujesz IB (w którym pojazd został przepisany na Twoje nazwisko) i vrijwaringsbewijs dla sprzedającego (to dowód że samochód nie jest już na niego zarejestrowany)
• W RDW wypełniasz formularz oświadczenia eksportowego (tzw. uitvoerverklaring) i oddajesz żółte blachy. Koszt tej operacji to 11,70 euro.
• W zamian otrzymujesz ostemplowaną część IB i oświadczenie eksportowe, w dwóch egzemplarzach: biały oryginał i zieloną kopię. Pamiętaj, że to jedyny dowód, że samochód przeznaczony jest na wywóz.
• Dodatkową czynnością jaką musisz wykonać, jest zwrócenie się o tablice eksportowe – tzw. uitvoerkenteken. Tablice będą ważne przez 14 dni. Numery nowych tablic zostaną wpisane w oświadczenie eksportowe. Koszt, który tym razem musisz ponieść to także €11,70.
• Gdy już otrzymasz oświadczenie eksportowe, kolejnym miejscem w które musisz się udać jest jedna z certyfikowanych przez RDW firm, która produkuje na miejscu tablice. Tam zakładasz białe tablice eksportowe na samochód i wyjeżdżasz w ciągu 14 dni z Holandii w posiadaniu części IA, IB i oświadczenia eksportowego.
Krok 4. Pomoc tłumacza przysięgłego
Po powrocie do kraju musisz koniecznie skorzystać usług tłumacza przysięgłego. Jego pomoc będzie konieczna w przetłumaczeniu dokumentów.

Oryginał dokumentów, oraz ich tłumaczenia należy skserować.
Krok 5. Przegląd techniczny
Aby dokonać rejestracji nasz pojazd musi przejść obowiązkowy przegląd techniczny, w najbliższej Stacji Kontroli Pojazdów.

Dzięki niemu możliwe będzie otrzymanie zaświadczenia o odbytym badaniu technicznym, oraz Dokumentu Identyfikacyjnego Pojazdu.
Krok 6. Płacimy cło
Załatwiając formalności nie ominie Cię także wizyta w Urzędzie Celnym, którą musisz odbyć w terminie pięciu dni od daty nabycia pojazdu. W Urzędzie Celnym właściwym dla swojego miejsca zamieszkania składasz tzw. "Deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego", oznaczoną symbolem AKC-U, a także wpłacasz podatek akcyzowy na konto bankowe właściwej Izby Celnej.

Ile wynosi wysokość akcyzy?
Na wysokość akcyzy wpływa pojemność silnika zakupionego pojazdu.

A zatem, jeśli Twój pojazd posiada silnik:
a) do 2000 cm3 akcyza wynosi 3.1% ceny pojazdu
b)powyżej 2000 cm3 akcyza wynosi aż 18.6% ceny pojazdu

Dokumenty które musisz okazać by otrzymać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy: wypełniona deklaracja AKC-U, oraz wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego, a także dowód dokonania opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy – zapłacisz za niego 17 zł.
Krok 7. Wizyta w Urzędzie Skarbowym
Kolejny punkt to wizyta w Urzędzie Skarbowym, do którego udajesz się, gdy już otrzymasz potwierdzenie zapłaty akcyzy. Teraz musisz załatwić formalności związane ze zwolnieniem z podatku VAT. Aby uzyskać decyzję urzędu o zwolnieniu z podatku VAT musisz wypełnić specjalny wniosek VAT – 24, oraz wpłacić na konto urzędu kwotę w wysokości 160 zł.

Do wniosku VAT -24 dołączasz następujące dokumenty:
• Oryginały oraz kserokopie wcześniej przetłumaczonych dokumentów pojazdu
• Dowód wniesienia opłaty
Krok 8. Obowiązkowa opłata recyklingowa
Okazuje się, że opłaty skarbowe to nie koniec wydatków. Gdy załatwisz zwolnienie z podatku VAT musisz jeszcze uiścić opłatę recyklingową w wysokości 500 zł. Możesz jej dokonać przelewem dokonanym na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

UWAGA! Nie zapomnij wpisać w tytule przelewu modelu i marki samochodu, a także opisu „opłata recyklingowa”, oraz nr VIN lub nr. podwozia, nadwozia, czy ram pojazdu.

Teraz pozostaje już tylko wizyta w Wydziale Komunikacji, gdzie dokonasz upragnionej rejestracji pojazdu.
Krok 9. Rejestracja w Wydziale Komunikacji
Do Wydziału Komunikacji musisz zabrać wszystkie dokumenty, które udało Ci się zgromadzić do tej pory, a także ich kopie i tłumaczenia. Nie zapomnij o zabraniu ze sobą wypełnionego wniosku o rejestracje samochodu. Na miejscu zdajesz dokumenty i zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu w Holandii. W zamian otrzymasz tymczasowy dowód rejestracyjny, tablicę i naklejkę na szybę. Teraz musisz się jeszcze udać z dowodem do ubezpieczyciela, gdzie zawrzesz umowę OC.

Za rejestrację samochodu zakupionego w innym kraju zapłacisz 256 zł.

W cenie zawiera się koszt:
• Tablic rejestracyjnych - 80 zł
• Dowodu rejestracyjnego – 54 zł
• Wystawienia karty pojazdu – 75 zł
• Wystawienia pozwolenia czasowego – 13,5 zł
A także:
• Nalepka legalizacyjna – 12,5 zł
• Nalepka kontrolna – 18,5 zł
• Opłata ewidencyjna – 2 zł.

Z prawidłowo ukończoną rejestracją możesz cieszyć samochodem. Od teraz jesteś pełnoprawnym właścicielem i użytkownikiem pojazdu!