Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję
Krok 1. Znajdź interesujący Cię samochód
Przed wyjazdem do Belgii warto się zastanowić jaką drogę kupna wybierasz. Możesz go kupić od osoby prywatnej za pośrednictwem ogłoszenia zamieszczonego w gazecie, lub wybrać się na giełdę samochodową. Gazety z ogłoszeniami pojawiają się poniedziałki. Jeśli zależy Ci na wyłowieniu wyjątkowej okazji dobrze wcześniej pojechać do Belgii i w przypadku znalezienia wyjątkowo okazyjnej oferty w gazecie od razu zadzwonić i umówić się na spotkanie. Liczy się szybka reakcja, ponieważ tego rodzaju okazje błyskawicznie zmykają.

Będąc w Belgii warto też zwrócić uwagę na ogłoszenia sprzedaży, które często zamieszczane są przez właścicieli na szybach samochodów. Polecamy również giełdy samochodowe, na które możesz się wybrać m.in. do Brukseli, czy Wilrijk.

Miejscowości gdzie znajdziesz popularne giełdy samochodowe:
a) Wilrijk
b) Bruksela
c) Diepenbeek
d) Roeselare

Samochód możesz także znaleźć na jednym z serwisów z ogłoszeniami.

Do najpopularniejszych belgijskich serwisów ogłoszeniowych należą:
http://www.2dehands.be,
http://www.autozone.be,
http://www.quefaire.be
Krok 2. Zakup i rejestracja samochodu w Belgii
Sprowadzając auto z Belgii możesz odnieść wrażenie, że początek formalności jest podobny, jak w przypadku innych krajów Unii. Swoją przygodę zaczynasz od sporządzenia dwujęzycznej umowy kupna-sprzedaży, lub otrzymania innego dowodu zakupu – faktury, rachunku. Co ważne, w tym kraju nie musisz się martwić o wyrejestrowanie pojazdu. Wyróżnia go natomiast dowód rejestracyjny w postaci charakterystycznego, różowego briefa.

Rodzaje dowodu rejestracyjnego belgijskiego
Obecnie spotykamy w Belgii dwa rodzaje dokumentów rejestracyjnych:
• pierwszy (starszy), w kolorze różowym, jest podłużny i składa się z czterech stron – znany jako „różowy brief”
• drugi (nowy) żółto-zielony w formacie A4, który składa się z dwóch stron. Znajdują się w nim także dodatkowe rubryki, m.in. miejsce w którym wpisuje się informacje na temat rejestracji pojazdu na tablicach komercyjnych (jest ono przeznaczone dla komisów samochodowych). Tego rodzaju dowód rejestracyjny spotkamy kupując pojazd zarejestrowany po 15.01.2011 r.

Dokument ten stanowi dowód, że pojazd jest zarejestrowany w DIV , Urzędzie Rejestracji Pojazdów. Jeśli się zdarzy, że osoba od której kupujesz samochód nie będzie posiadać takiego dokumentu, możesz poprosić o zaświadczenie z policji o pochodzeniu pojazdu.

Jakie dokumenty powinienem otrzymać od osoby sprzedającej?
• Rachunek kupna samochodu – oryginał
• Dowód rejestracyjny (brief)
• Wniosek o rejestrację (większość sprzedawców taki wniosek ma przy sobie)
• Aktualny przegląd techniczny - Certificat de Visite
• Certyfikat Zgodności
• Certyfikat dla instalacji LPG, w przypadku gdy pojazd jest w nią wyposażony
• Książka serwisowa
• Car Pass – bardzo ważny dokument, potwierdzający przebieg samochodu.

Samochód możesz sprawdzić na tej stronie internetowej: https://professionals.carpass.be/verify/?request_locale=fr

Wprowadzając numer dokumentu certyfikatu Car-Pass, datę i wartości ostatniego przebiegu (wpisanego w ten certyfikat) możesz zweryfikować przeszłość auta.

UWAGA! Musisz wiedzieć, że w Belgii aby sprzedać auto, sprzedawca musi odbyć szczegółowy przegląd. Po przebytym przeglądzie Belg otrzymuje dokument z oceną stanu pojazdu oraz wygenerowane z systemu świadectwo Car-Pass.

Zanim kupisz zwróć uwagę na przegląd techniczny
Tablice celne dostaniesz tylko wtedy gdy kupiony przez Ciebie samochód posiada ważny przegląd techniczny. Jeśli pojazd nie ma aktualnego przeglądu oczywiście możesz go wykonać w un centre de contrôle. Niestety jest to kolejny wydatek rzędu kilkadziesiąt euro, dlatego warto sprawdzić przed zakupem aktualność tego dokumentu. Pozwoli Ci to zaoszczędzić pieniądze.

Aby zarejestrować samochód w Belgii potrzebujesz:
a) belgijski dowód rejestracyjny Certificat d’Immatriculation (dowód rejestracyjny w języku francuskim), lub Kentekenbewijs (dowód rejestracyjny w języku niderlandzkim)
b) dokument zakupu - umowę kupna-sprzedaży / fakturę / rachunek. W przypadku umowy kupna – sprzedaży warto zadbać aby była sporządzona w dwujęzycznej wersji, w tym przypadku polsko – belgijskiej.

Dokument rejestracyjny w języku niderlandzkim, lub francuskim
W Belgii spotykamy dowody rejestracyjne sporządzone w języku francuskim, lub niderlandzkim. Dzieje się tak ponieważ w Belgii obowiązującymi urzędowymi językami jest właśnie niderlandzki, francuski i niemiecki. Aby dowiedzieć się z usług jakiego tłumacza skorzystać – języka francuskiego, czy niderlandzkiego – sprawdź drugą stronę dowodu. W ten sposób dowiesz się kto powinien sporządzić tłumaczenie uwierzytelnione dokumentu rejestracyjnego.
Krok 3. Transport samochodu do Polski
Teraz musisz wybrać sposób w jaki chcesz przetransportować samochód do Polski:
a) Wracasz samochodem - w takiej sytuacji podobnie jak w przypadku Niemiec musisz wykupić tablice celne wywozowe. Są one niestety droższe niż w Niemczech. Zapłacisz za nie 250 €. Dodatkowym utrudnieniem jest czas oczekiwania , który wynosi dwa dni. W cenie tablic otrzymujesz ubezpieczenie międzynarodowe. Oprócz tablic otrzymamy w urzędzie także wzór dowodu rejestracyjnego. Należy także wiedzieć, że wydawanie tablic obsługuje tylko jeden punkt DIV znajdujący się w Brukseli ( Adres: City Artium Vooruitgangstraat 60), dlatego konieczne musisz go odwiedzić. Po wypełnieniu wszystkich formalności możesz wracać do Polski, własnymi czterema kołami.
b) Transport na lawecie = taniej - Wiele osób sprowadzając samochód z Belgii korzysta z możliwości sprowadzenia go na lawecie lub autotransporterze. Taka opcja wydaje się interesująca z uwagi na fakt, że Belgii aby otrzymać tablice wywozowe, pojazd musi posiadać aktualny przegląd techniczny. W przypadku transportu na lawecie nie potrzebne Ci będą ani tablice celne, ani przegląd. Oczywiście w grę wchodzi także zaoszczędzenie opłaty za tablice w wysokości 250 euro. Jeśli chcesz przywieźć samochód bierzesz podpisana umowę, rozliczasz się z osobą sprzedającą, ładujesz auto i wyjeżdżasz.
Krok 4. Wizyta u tłumacza przysięgłego w Polsce
Niestety to dopiero początek załatwiania formalności. Druga część czeka na Ciebie w Polsce. Zanim wybierzesz się do urzędów, konieczna będzie wizyta u tłumacza przysięgłego. Aby zarejestrować samochód, który został sprowadzony z innego kraju, jako wnioskodawca musisz złożyć do wydziału komunikacji komplet niezbędnych dokumentów oraz dokumenty rejestracyjne pojazdu razem z ich uwierzytelnionym tłumaczeniem.

W przypadku gdy Twoja umowa kupna-sprzedaży jest dwujęzyczna, nie musisz jej tłumaczyć. Dokumenty należy skserować.

UWAGA: Niektóre urzędy wymagają aby na tego rodzaju dokumencie znalazła się pieczątka tłumacza przysięgłego.
Krok 5. Złożenie deklaracji AKC-U
Kiedy już posiadasz komplet dokumentów i kopii od tłumacza przysięgłego, Twoim obowiązkiem jest złożenie w ciągu 14 dni od sprowadzenia auta deklaracji AKC-U. Na zapłacenie akcyzy masz natomiast 30 dni. W tym celu udajesz się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Urzędu Celnego.

Aby otrzymać zaświadczenie o opłaceniu akcyzy, konieczne będzie wypełnienie wniosku do naczelnika urzędu o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego oraz przedstawienie:
a) deklaracji AKC-U;
b) dowodu opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy –17 zł.
c) dokument zakupu samochodu
d) dokumentu identyfikacji pojazdu (dowód rejestracyjny, karta pojazdu)
e) zaświadczenia o badaniu
f) tłumaczeń wszystkich dokumentów.

Jaka jest wysokość akcyzy?
Akcyzę oblicza się na podstawie pojemności silnika zakupionego pojazdu. Jeśli więc Twój pojazd posiada silnik:
a) do 2000 cm3 akcyza wyniesie 3.1% ceny pojazdu
b) powyżej 2000 cm3 akcyza wyniesie 18.6% ceny pojazdu
Krok 6. Składamy deklarację VAT-24
Kolejnym miejscem w które obowiązkowo musisz się udać jest Urząd Skarbowy, właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania. W urzędzie skarbowym składasz deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia. Niesie to za sobą następny koszt, w wysokości 160 zł.

Do wniosku VAT -24 musisz dołączyć:
1. Oryginały oraz kserokopie wcześniej przetłumaczonych dokumentów samochodu
2. Dowód wniesienia opłaty
Krok 7. Uiszczamy opłatę recyklingową
Następnym wydatkiem obowiązkowym w przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy jest opłata recyklingowa. Aby uzyskać stosowne zaświadczenie wpłacasz na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska opłatę recyklingową, w wysokości 500 zł.

Podczas zlecenia przelewu nie zapomnij o wpisaniu w tytule przelewu modelu i marki pojazdu, oraz opisu: „opłata recyklingowa”, a także numeru VIN lub numeru nadowzia, podwozia, lub ram pojazdu.
Krok 8. Rejestracja
Teraz pozostaje już tylko rejestracja. Do Wydziału Komunikacji zanosimy wszystkie zgromadzone do tej pory dokumenty, załączając także tłumaczenia i kopie. Pamiętaj o zabraniu ze sobą wypełniony wniosek o rejestrację samochodu. Na miejscu będziesz musiał zdać posiadane dokumenty, w zamian otrzymując dowód rejestracyjny, tablice i naklejkę na szybę.

UWAGA! W Polsce przy rejestracji samochodu z zagranicy konieczne jest dokonanie przeglądu technicznego. Jeśli Twój belgijski samochód nie przyjechał na lawecie, oczywiste jest, że badania techniczne są ważne i nie ma potrzeby ponownego ich wykonywania w Polsce. Jeśli samochód przyjechał na lawecie przed rejestracją musisz udać się do najbliższej stacji kontroli pojazdów.

Koszt rejestracji sprowadzonego samochodu wynosi 256 zł.

Płacimy za:
• Tablice rejestracyjne – 80 zł
• Dowód rejestracyjny – 54 zł
• Wystawienie karty pojazdu – 75 zł
• Wystawienie pozwolenia czasowego – 13,5 zł
• Nalepkę legalizacyjną – 12,5 zł
• Nalepkę kontrolną – 18,5 zł
• Opłatę ewidencyjną – 2 zł

Z otrzymanym dowodem musisz się wybrać jeszcze do ubezpieczyciela, aby zawrzeć niezbędną do szosowania umowę OC. Po tak przebytej drodze możesz w pełni cieszyć się sprowadzonym samochodem!