Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję
22 Luty 2014

Komentarzy

4
 Luty 22, 2014
 4
Kategoria Firma w Niemczech

Kraj związkowy Saara położony jest w południowo-zachodniej części Niemiec i jest jednym z najmniejszych landów niemieckich. Najważniejsze branże gospodarki regionu to przemysł motoryzacyjny oraz hutnictwo żelaza i stali. Kołem napędowym gospodarki Sarry jest eksport, którego całkowita wartość wynosi około 15 miliardów euro rocznie.

Gospodarka regionu opiera się na branży motoryzacyjnej. To tutaj mieszczą się fabryki samochodów marki Ford (Sarlouis), dynamicznie funkcjonuje również przemysł poddostawców do produkcji samochodów. Region Saary posiada świetne położenie geograficzne do rozwoju tego przemysłu – położony jest między dwoma największymi rynkami motoryzacyjnymi w Europie – niemieckim i francuskim. W promieniu 500 kilometrów znajduje się aż 75 procent wszystkich zakładów produkcyjnych przemysłu motoryzacyjnego w Europie.

Inne znane firmy działające w regionie to Bosch, INA, Michelin, ZF Getriebe i Eberspacher. Drugą pod względem znaczenia gospodarczego branżą jest przemysł wydobywczy i metalurgiczny, zwłaszcza hutnictwo żelaza i stali. W regionie znajdują się znaczne pokłady rudy żelaza i węgla kamiennego.

Region Saary w ostatnich latach boryka się z wieloma problemami gospodarczymi, które wywołane są między innymi spadkiem popytu na nowe samochody i ogólnym spadkiem koniunktury w branży motoryzacyjnej. Transformację przechodzi również przemysł wydobywczy, powoli odchodzi się od wydobycia węgla kamiennego. Wskutek tego jest to obecnie region o jednym z najmniejszych potencjałów gospodarczych w Niemczech. Biorąc jednak pod uwagę samo PKB regionu, sytuacja wygląda dobrze – jest ono wyższe niż średnia dla całych Niemiec . W ostatnim okresie szybsze tempo rozwoju zanotowała jedynie Badenia-Wirtembergia.

Region Saary leży na obszarze Średniogórza Niemieckiego, obejmuje południowy skraj gór Hunsruck i zachodnią część podgórza Pfazer Berglandm, w obrębie Niemiec graniczy z Nadrenią-Palatynatem (Rheinland-Pflaz). Zachodnia granica regionu jest jednocześnie granicą z Francją i Luksemburgiem. Około 1/3 powierzchni landu pokryta jest lasami, największą rzeką jest Saara, od której land wziął swoją nazwę. Populacja landu to około miliona mieszkańców, jest to jeden z najgęściej zaludnionych obszarów w Niemczech.

Stolicą jest miasto Saarbrucken, które zamieszkuje około 176 tysięcy mieszkańców. W całym landzie mieszka nieco ponad milion osób, co w przeliczeniu daje jedną z najwyższych gęstości zaludnienia w całym kraju. Najwięcej osób mieszka w wysoko uprzemysłowionym Zagłębiu Saary, mieszącym się na południu landu. Region Saary podzielony jest na pięć powiatów: Merzig-Wandern, Neukirchen, Saarlouis, Saarpflaz i St. Wendel oraz Stadverband Saarbrucken, czyli związek składający się ze stolicy landu i gmin otaczających.

Sytuacja gospodarcza regionu

Sytuacja gospodarcza regionu Saary nie należy obecnie do najłatwiejszych. Największe problemy związane są z ogólnym spadkiem koniunktury w branży samochodowej. Gospodarka regionu bardzo boleśnie odczuła skutki światowego kryzysu. Odnotowano wiele upadłości firm. W najtrudniejszej sytuacji znajdują się działający tu poddostawcy dla branży samochodowej. W ostatnich latach nastąpił wyraźny spadek zamówień, produkcji i obrotów, nawet o jedną trzecią w stosunku do lat ubiegłych. Na tak niskim poziomie gospodarka regionu nie była od ponad pięćdziesięciu lat. W porównaniu zresztą Niemiec w czasie kryzysu gospodarczego straty dla tego regionu były znacznie bardziej dotkliwe niż średnia dla całych Niemiec.

Największe sektory przemysłu Saary to przemysł motoryzacyjny, maszynowy i metalurgiczny. Aż 48 % produkcji przeznaczona jest w tym regionie na eksport, który obecnie też doświadcza trudnej sytuacji rynkowej. Aby ratować przemysł motoryzacyjny rząd federalny wprowadził jednorazową zapomogę dla obywateli Niemiec w postaci dotacji w kwocie 2,5 tys. euro na zakup nowego samochodu (przy jednoczesnym złomowaniu starego auta), mimo tego obroty branży motoryzacyjnej w ostatnich latach z roku na rok się zmniejszały. Poziom zamówień na nowe samochody spadł o 34,1 proc.

Zła koniunktura odbija swoje piętno na poziomie zatrudnienia. Również w tej kwestii konieczna była interwencja państwa aby zapobiec masowej utracie pracy przez mieszkańców landu. Zastosowano szereg różnorakich instrumentów wspierania rynku pracy, przez co w najtrudniejszym okresie bezrobocie spadło o jedyne 3,8 proc.  Polityka w tym zakresie opeirała się częściowo na skróceniu czasu pracy. Największa redukcja zatrudnienia dotyczyła branży motoryzacyjnej. Obecnie w całym landzie w przemyśle zatrudnionych jest około 85,2 tysięcy mieszkańców. Niecałe 4 tys. osób straciło pracę w czasie kryzysu.

Przemysł motoryzacyjny

W regionie, w branży motoryzacyjnej, działa ponad 150 przedsiębiorstw. Są to producenci samochodów oraz branża poddostawców na potrzeby tego przemysłu. Region Saary jest wyjątkowo dogodną lokalizacją dla firm samochodowych, w promieniu 500 kilometrów znajduje się aż 75 procent wszystkich zakładów produkcyjnych przemysłu samochodowego w Europie.

Największe firmy motoryzacyjne w Regionie Saary:

  • Ford-Werke GmbH – zakłady produkcyjne samochodów marki Ford. Mieszczą się w Saarlouis i zatrudniają 6,3 tys. pracowników. Dziennie produkuje się tu około 2 tys. pojazdów. Zakład jest ściśle połączony z innym przedsiębiorstwem działającym w ramach koncernu – dzięki wsparciu z budżetu regionalnego powstał tu zakład produkujący części i podzespoły (Ford Supplier Park). Jest to strefa poddostawców i składają się na nią między innymi takie firmy jak: Stadco, Johnson Controls i Teneco, które w sumie zatrudniają ponad 2 tysiące pracowników.
  • Robert Bosch GmbH Werk Homburg – grupa ta zatrudnia około 6,3 tysiąca pracowników. Produkuje między innymi automatykę samochodową, nowoczesne, oszczędne i przyjazne dla środowiska systemy wtrysku paliwa o wysokim ciśnieniu do silników diesla (technologia common Rail). Firma ta jest największym pracodawcom w regionie.
  • ZF Getriebe GmbH – producent części samochodowych, głównie układów przeniesienia napędu. Zakład produkcyjny, który mieści się w Saarbrucken produkuje ponad 1,5 miliona automatycznych skrzyni przekładniowych w roku, głównie skrzyni biegów do samochodów osobowych. Zatrudnionych jest w nim ponad 5 tysięcy osób.
  • Schaeffler KG – producent części samochodowych, głównie łożysk tocznych. Zakład mieszczący się w Homburgu zatrudnia ponad 2 tysiące pracowników.
  • ThpenKrupp Drautz Nothelfer, ThyssenKrupp Gerlach – zakłady mieszą się w Wadern i Homburgu. Produkują przede wszystkim narzędzia do tłoczenia oraz kute wały korbowe do silników spalinowych. Przedsiębiorstwo zatrudnia około 2 tysięcy pracowników.
  • Halberg Guss GmbH – poddostawca w dziedzinie odlewanych bloków silników i wałów korbowych. Przedsiębiorstwo zatrudnia w regionie około 1,3 tysiąca pracowników.
  • Nemak Dillingen GmbH – poddostawca w dziedzinie odlewanych z aluminium bloków silników spalinowych. Firma zatrudnia około 900 pracowników.
  • Michelin Reifenwerke KgaA – firma produkująca opony samochodowe. Zatrudnia około 1,3 tysiąca pracowników w regionie. Dziennie produkuje około 4,4 tysiąca opon.
  • Saarstahl AG – poddostawca z branży metalurgii. Firma zatrudnia około 5,5 tysiąca pracowników i w 60% produkuje na potrzeby branży samochodowej.

Branża budowlana

Niejednoznacznie koniunkturę w swojej branży określa budownictwo. Z jednej strony daje się zauważyć niewielkie trendy wzrostowe (szczególnie dotyczą one zamówień publicznych w budownictwie podziemnym), z drugiej jednak mocno daje się we znaki spadek zamówień w branży wykończeniowej i w budownictwie prywatnym. Branża budownicza funkcjonuje zatem głównie dzięki projektom koniunkturalnym rządu niemieckiego). Roczne obroty branży wynoszą około 715 milionów euro. Spadki w branży uwidaczniają się też w innych statystykach, między innymi w widocznym spadku ilości nowych pozwoleń na budowę.  2013 rok jest pierwszym rokiem w którym branża ta widzi szanse na lepszą koniunkturę. Przewiduje się, że pod koniec 2013 roku ilość zamówień wzrośnie i wróci dobra passa w tej branży. Obecnie w budownictwie zatrudnionych jest około 9 tys. osób.

Przemysł wydobywczy i metalurgiczny

W regionie znajdują się bogate złoża węgla kamiennego i rudy żelaza. Ich wydobycie i przetwarzanie przez dwa ubiegłe stulecia kształtowało krajobraz gospodarczy regionu. W ostatnich dziesięcioleciach sektor wydobywczy traci na znaczeniu. Obecnie działa tu tylko jedna kopalnia węgla kamiennego (Bergwerk Saar), która zatrudnia około 2,5 tysiąca pracowników. Kopalnia ta jest najważniejszym dostawcą węgla dla tutejszych elektrowni – ponad 90 % zapotrzebowania na prąd jest zaspakajane dzięki wydobyciu i spalaniu węgla kamiennego. Obecnie wydobycie staje się coraz trudniejsze i bardziej kosztowne – pokłady łatwo dostępne zostały już wyczerpane i aby kontynuować wydobywanie węgla należy go pobierać z trudno dostępnych głębokości około 1800 m. Rząd federalny również stopniowo zmniejsza subwencje na wydobycie węgla kamiennego.

Równie silną tradycję ma w regionie przemysł metalurgiczny. W regionie działają obcnie dwie huty stali należące do Dillinger Hutte GTS i Saarstahl AG. Przemysł metalurgiczny jest ściśle związany z branża motoryzacyjną.

Energetyka – lokalizacja numer jeden dla energetyki solarnej

Krajobraz energetyczny landu zmienia się dynamicznie wskutek przyjętej przez rząd federalny ustawy o energiach odnawialnych, którą podpisano 21 lipca 2004 roku. Zakłada ona stopniowe odchodzenie od pozyskiwania energii z węgla kamiennego. Region Saary posiada dodatnie saldo bilansu energetycznego i jest jednym z ważniejszych eksporterów energii elektrycznej do innych krajów związkowych. Znaczenie węgla kamiennego stopniowo maleje ale nadal odgrywa on największą rolę w mixie energetycznym landu. Stopniowo zwiększa się znaczenie energetyki wiatrowej i solarnej – Saara należy do krajów związkowych o najdłuższym średnim czasie ekspozycji słonecznej wynoszącym pomiędzy 1700 a 1800 godzin w roku. Z tego powodu jest to miejsce bardzo korzystne dla instalacji fotowoltaicznych. Realizowanych jest to kilka ambitnych projektów związanych z rozwojem tej technologii.

  • Andżela13

    Zagłębie Saary ze względu na swój bardzo przemysłowy charakter zawsze stanowiło przedmiot negocjacji czy walki pomiędzy krajami. Raz Liga Narodów, raz Francja potem Niemcy. To w sumie jak u nas ze Śląskiem. Też robiono referenda, bo każdy ten kawałek ziemi chciał mieć.

  • AndrzejS

    Energetyka solarna… Jeśli tylko mają ku temu warunki, a z tego co tu pisze mają najlepsze, to czemu nie? Zasoby węgla kiedyś się skończą i warto pomyśleć bardziej przyszłościowo. Jeśli tylko będzie to dla nich opłacalne to jak najbardziej dobrze, że idą w tym kierunku.

    • Roberto

      Szkoda, że u nas gospodarstwa domowe, które mają założone solary nie mogą wykorzystywać ich do produkcji energii na własne potrzeby. Może w końcu przejdzie to przez sejm.

  • BaśkaM

    Każdy land niemiecki jest inny, w końcu Niemcy to państwo federacyjne. Zatem dobrze, że uwagę poświęciliście każdemu z regionów z osobna.