Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuję

Dolegliwości wpisane w zawód tłumacza – problemy z oczami

1 Listopad 2014

Komentarzy

6
 Listopad 1, 2014
 6
Kategoria O tłumaczeniach

Przekrwione, piekące oczy, to chyba jedna z częstszych dolegliwości z którymi przychodzi borykać się osobom spędzającym dużo czasu przy komputerze. Do najczęściej spotykanych dolegliwości należy zespół „suchego oka”. Nie dziwi, więc fakt, że wśród często uskarżających się na tą dolegliwość pacjentów znajdują się też osoby zajmujące się tłumaczeniami.

Wielogodzinne przesiadywanie przed komputerem, potrafi niestety zrobić nie miałe spustoszenie w organiźnie, dlatego warto poznać tego rodzaju przypadłość i wiedzieć, jak ewentualnie się przed nią uchronić.

Czym jest owa dolegliwość i kiedy powstaje?

Pojawia się ona wtedy gdy oczy nie są w stanie wyprodukować wystarczającej ilość łez, a ich skład pozostaje niewłaściwy, lub nie rozprowadzone są właściwie po gałce ocznej, które powinno się odbywać średnio co pięć, dziesięć sekund. Niewłaściwe nawilżenie i niedotlenienie rogówki sprawia, że mamy do czynienia ze stanem zapalnym,  który przyczynia się do zwiększenia ilości toksycznych wolnych rodników, niszczących delikatne struktury komórek oka.

Długotrwała praca przed komputerem sprawia, że tłumacz koncentruje swój wzrok w jednym punkcie przez dłuższy czas, zamiast skupiać go zarówno na obiektach dalszych i bliższych. Przyczynia się to do osłabienia mięśni gałki ocznej. Mięśnie rzęskowe ulegają skurczeniu, a ich rozkurczenie jest znacznie utrudnione, co w efekcie przyczynia się do wyraźnych problemów z widzeniem bardziej oddalonych przedmiotów. Osłabienie mięśni oczu może powodować także zbyt małą odległość od ekranu, a także duży kontrast i jaskrawość obrazu.

Musimy mieć na względzie, że bardzo zły wpływ na nasze oczy ma promieniowanie komputera, który emituje dosyć dużo ciepła. Przyczynia się to do zwiększenia temperatury powietrza, zwiększając tym samym bardzo istotną wilgotność. Dobrze wiedzieć, że najsilniejsze pole elektrostatyczne występuje w pierwszych 15 minutach pracy monitora. Jeśli to możliwe, warto więc zanim przystąpimy do pracy, włączyć wcześniej komputer.

Jakie są objawy tego rodzaju dolegliwości?

Jak sama nazwa wskazuje, do najczęstszych objawów zespołu suchego oka należy wysychanie oczu, swędzenie, pieczenie i  łzawienie. Występuje obrzęk, któremu towarzyszy zaczerwienienie i ból oczu. Możliwe jest także odczuwanie piasku pod powiekami, a także pogorszenie się ostrości widzenia, a także towarzyszący temu ból głowy, czy nadwrażliwość na światło.

Zespół suchego oka zwiastuje także podwójne widzenie obrazu na ekranie, a także gorsze widzenie w ciemności i wrażenie ucisku na gałki oczne i skronie.

Profilaktyka

Oczywiście zanim zaczniemy leczyć oczy, lepiej zadbać o profilaktykę. Naturalnie jeśli to tylko możliwe warto starać się ograniczyć ilość czasu spędzonego przed komputerem. Jeśli jednak nie jest to możliwe powinniśmy starać się o odpowiednie przygotowanie swojego miejsca pracy i wdrożenie stosownych przerw w pracy ergonomię pracy. Jeśli pracujemy w biurze tłumaczeń musimy pamietać, że w kodeksie pracy znajdują się obowiązki pracodawców względem pracowników, którzy wykonują pracę przed ekranem monitora.

Dobrze wiedzieć, że pracownikom spędzającym czas przed komputerem przysługują co najmniej pięciominutowe przerwy po  upływie każdej godziny spędzonej przed komputerem. Istotne jest wcześniej wspomniane prawidłowe przygotowanie miejsca pracy. Należy zatem zadbać aby krzesło posiadało możliwość regulacji wysokości, w taki sposób aby całe stopy mogły opierać się na ziemi. Dzięki temu pracownik nie będzie się garbił a jego mięśnie będą mniej napięte.

Podobnie sprawa wygląda z samym biurkiem, którego blat powinien być na tyle duży aby swobodnie móc opierać na nim łokcie. Pracodawca powinien zadbać aby był matowy, co uniemożliwi odbijanie światła.  Istotne jest oczywiście ustawienie monitora. Ogległość twarzy od ekranu powinna wynosić od 40 do 75 cm.  Monitor powinien być ustawiony w taki sposób aby można było patrzeć poza ekranem, najlepiej za okno lub drzwi.

W trosce o nasze oczy powstały nawet specjalne monitory ciekłokrystaliczne (LCD), które są mniej szkodliwe. Montory te nie migoczą dzięki czemu możliwe jest zapewnienie lepszej kontrastowości obrazu i niskiego stopnia odbijania światła.
Ważne dla ochrony naszych oczu są odpowiednie parametry monitora, do których należy między innymi częstotliwość odświeżania obrazu, wpływa ona na migotanie ekranu. Dobrze aby wynosiła ona nie mniej niż 85 Hz.

Istotne jest także utrzymanie odpowiedniej wilgotności pomieszczenia, która jest także bardzo istotna dla prawidłowej ochrony naszych oczu.  Oczywiście niezbędne jest też odpowiednie oświetlenie. Dobrze aby było one naturalne. Gdy musimy pracować przy sztucznym oświetleniu należy zadbać aby było dosyć silne, lecz co istotne nieoślepiające.

Duże znaczenie ma nawet sposób w jaki piszemy na komputerze. Aby nie obciążać naszych oczu powinniśmy pisać dosyć dużą i prostą czcionką, unikając także kolorów mogących męczyć nasze oczy. Jeśli dużo czasu spędzamy przed komputerem, nie zapominajmy też o wizycie u okulisty, która powinna się odbywać średno co pół roku. Dzieki temu możliwe będzie zastosowanie odpowiednich szkieł korekcyjnych w razie jakichkolwiek nieprawidłowości.

Jesteś tym czym jesz

Okazuje się, że istotną rolę w profilaktyce odgrywają także odpowiednie witaminy, które osoby narażone na nadwyrężenie oczu powinny skrupulatnie przyjmować. Powinno się zadbać o wzbogacenie diety przede wszystkim w takie witaminy jak A, E, C i obowiązkowy beta-karoten, a także cynk, magnez, selen, choliny, luteiny i zeaksantyny, wspomagające kondycję oczu i poprawiające ostrość wzroku.

Co jeśli nie mamy czasu na takie zbilansowanie posiłków aby były bogate w te wszystkie mikroelementy? Oczywiście w takiej sytuacji możemy posiłkować się sumpelmentami, które również korzystnie mogą wpłynaćn a nasze zdrowie.

Ostatnio odkrytym owocem o bardzo cennych właściwościach, chroniących oczy jest czarna jagoda, wystepująca także pod nazwą borówki czernicy. Zawarte w niej są związki nazywane antycyjanami.  Owoce te powinny zażywać właśnie osoby bardzo dużo czasu spędzające przed komputerem a także kierowcy i osoby starsze, cierpiące na cukrzycę, jaskrę i miażdżycę.

Czy istnieją jakieś ćwiczenia, które mogą wspomagać ochronę oczu?

Jak najbardziej. Są to przede wszystkim ćwiczenia wspomagające mięśnie i poprawiające akomodację.

Przykładowe ćwiczenia:

  • kierujemy nasz wzrok w dal, a następnie zataczamy oczami ósemki. Spoglądamy na boki pod różnym kątem
  • zasłaniamy oczy dłońmi, w taki sposób aby nie docierało do nich świało, otwieramy oczy, patrzymy w ciemność i odprężamy się do momentu, gdy przestaniemy dostrzegać migotania a nasze oczy uspokoją się.
  • Masujemy palcami miejsca bólowe zlokalizowane wokół oczu, czyli nad skroniami, w środku kostnego brzegu oczodołu i pomiędzy nasadą nosa a brwiami.

Krople do oczu

Oczywiście w sytuacji gdy nasze oczy są niewystarczająco nawilżone powinniśmy zadbać o odpowiednie krople nawilżające, działające na zasadzie „sztucznych łez”. Jeśli będziemy je odpowiedno często zakraplać zadbamy o właściwy poziom nawilżenia.

  • anetka78

    Dobry dla oczu jest rumianek, o którym autor tekstu zapomniał wspomnieć 😉 Zwykły w saszetkach z apteki zaparzamy pod przykryciem 15 minut, po czym wyciągamy torebki ze szklanki, czekamy aż wystygnie i nakładamy namoczone w tym naparze gaziki na oczy na 10-15 minut. ULGA ogromna dla oczek 🙂

  • Roberto

    Przerwy w pracy i odpowiednia dieta to podstawa. Warto jednak też wspomnieć o tzw. jodze oczu. To specjalne ćwiczenia odprężające dla wzroku, którymi możemy korygować nawet wady! Oczy to bardzo ważny narząd dla ludzi z tej branży, więc należy o nie dbać.

    • jagooda

      Próbowałam kiedyś tego i minimalne efekty odczułam. Niestety brak czasu, a może po prostu (bądźmy szczerzy) lenistwo sprawiło, że odeszłam od tych ćwiczeń. Jeśli komuś jednak zależy na poprawie wzroku to polecam.

  • Anna33

    Podobno są opracowane takie specjalne okulary do noszenia podczas pracy przy komputerze, które w jakiś sposób niwelują negatywny wpływ komputera na nasze oczy. Wspomniane na koniec kropelki do oczu też potrafią przynieść ulgę, ale to nie jest lek

  • Beta44

    Lepiej zapobiegać niż leczyć. Efektem mojej codziennej pracy przed komputerem jest to, że już po 4 godzinach mrużę oczy, jestem zmęczona i senna. Potem zaczynają szczypać i pojawia się ogromne uczucie dyskomfortu. A wada wzroku wciąż się pogłębia, jednak jak inaczej pracować…

    • jagooda

      Może warto zainwestować w jakieś kropelki do oczu? Jeśli do tego nosi się soczewki kontaktowe, to zmęczenie wzroku naprawdę utrudnia funkcjonowanie. Takie kropelki nawilżają i oczyszczają oko, co przynosi ulgę.